به وب سایت فرآورده های لبنی آتی شمال خراسان (پنیک) خوش آمدید

شبکه های 5G چه سرعتی در اختیار کاربران قرار خواهند داد؟

سال ها قبل و زمانی که اولین تلفن های همراه در جهان ساخته شدند، کسی انتظاری به جز برقراری تماس بدون نیاز به تلفن های متصل به سیم و خطوط زمینی را از آنها نداشت. تنها مدتی بعد بود که قابلی ت ارسال پیام های متنی به این دستگاه ها اضافه شدند و قابلیت های تلفن های همراه به میزان زیادی افزایش پیدا کرد. اما انفجار تکنولوژی های موجود در تلفن های همراه با عرضه گسترده شبکه های اینترنت در جهان همزمان شد. اینترنت به ساختاری تبدیل شد که زندگی کردن بدون آن غیر ممکن است و تلفن های همراه نیز ناچار بودند برای حفظ خود در جهان با آن سازگار شوند. اینترنت که به کمک شبکه های مخابراتی در اختیار کاربران قرار می گرفت توانست سطح جدیدی را در ارتباطات همراه ایجاد کند و شاید از همان زمان بود که با افزایش قابلیت موبایل ها و مجهز شدنشان به جدیدترین دستاوردهای تکنولوژیک، از لفظ "تلفن های هوشمند" برای این ابزارها استفاده شد.

شبکه های 2G اولین بار سرویس های مبتنی بر داده نظیر ایمیل، پیام های صوتی و تصویری و همچنین قابلیت بارگیری تصاویر و فایل های کوتاه و کم حجم صوتی را در اختیار کاربران قرار دادند. سپس در ابتدای هزاره سوم میلادی بود که شبکه های 3G ظاهر شدند و تبادل پر سرعت اطلاعات به کمک آنها امکان پذیر شد. از همان زمان بود که ارتباطات ویدئویی از داستان های علمی – تخیلی وارد زندگی روزمره کاربران شدند و برقراری تماس تنها محدود به شنیدن صدای طرف مقابل نبود. اما 3G نمی توانست تمامی نیازهای تلفن های هوشمند را برآورده کند و آغاز به کار سرویس های نمایش محتوا مانند یوتیوب در اینترنت نیاز به شبکه های پر سرعت تر را ضروری می نمود. در نتیجه شبکه های 4G توسعه داده شدند و با استفاده از استانداردهای جدید، به تدریج سرعتی که در اختیار کاربران قرار می گرفت نیز افزایش یافت.

در حال حاضر شبکه های 4G LTE به صورت متوسط قابلیت تبادل اطلاعات با سرعت بین 10 تا 30 مگابیت بر ثانیه را در اختیار کاربران قرار می دهند و به کمک همین شبکه ها می توان به مشاهده محتوای ویدئویی در اینترنت، گوش دادن به فایل های صوتی به صورت آنلاین و وبگردی بدون محدودیت پرداخت. اما قرار نیست تکنولوژی در همین جا متوقف شود. در آینده ای بسیار نزدیک ماشین های الکتریکی و خودران وارد جاده ها خواهند شد که هماهنگی آنها با مراکز سازماندهی و همچنین شبکه های کنترل ترافیک نیازمند برقراری ارتباط اینترنتی پیوسته و با سرعت بالاست؛ خانه های هوشمند برای راحت تر کردن زندگی انسان ها از اینترنت پر سرعت استفاده خواهند کرد، بسیاری از زیرساخت های مرتبط با حوزه های مختلف از انرژی گرفته تا اجتماعی و اقتصادی به اینترنت وابسته خواهند بود و هر چه سرویس اینترنتی در دسترس پر سرعت تر، بهینه تر و تکامل یافته تر باشد، آینده ای روشن تر در انتظار جهان خواهد بود.

درست به همین دلیل است که از سال ها قبل بحث گذار از نسل 4G شبکه های اینترنتی به نسل 5G مطرح شد و سازمان ها و شرکت های بزرگ جهان تحقیقات خود را در این زمینه آغاز کردند. کشورهایی مانند آمریکا و ژاپن با همکاری کمپانی های بزرگ مخابراتی و مراکز تحقیقاتی نظیر نوکیا همین حالا نیز آزمایشات موفقیت آمیز از به کارگیری شبکه های 5G را انجام داده و اند و همه چیز برای رسیدن به نسل بعدی اینترنت پر سرعت و بدون قطعی در جهان آماده است. اما اینترنت 5G چه سرعتی در اختیار کاربران قرار خواهد داد؟ برای پاسخ دادن به این پرسش می بایست خطوط پر رنگ تری روی مرزهای استفاده از اینترنت در نسل آینده کشیده شود. برخی از ساختارها نیازمند اینترنت با سرعت بالا هستند و برخی نیازمند اینترنتی پیوسته و بدون قطعی می باشند. با این حال 5G قادر است خود را برای همه این سناریوها تطبیق دهد. در واقع گفته می شود که سرعت در دسترس در نسل بعدی شبکه های اینترنتی مخابراتی در حدود چند ده گیگابیت بر ثانیه خواهد بود. به این ترتیب برای مثال امکان مشاهده ویدئوهایی با کیفیت 4K و 8K و ویدئوهای 360 درجه و محتواهای مربوط به واقعیت مجازی به راحتی به وسیله 5G امکان پذیر هستند.

در حال حاضر به نظر می رسد کمپانی آمریکایی ورایزن نزدیک ترین شرکت به ارائه سرویس های 5G در جهان باشد اما کوتاه ترین پیش بینی ها برای به کارگیری از آن از سال 2020 میلادی سخن می گویند. در حال حاضر سازمان های مختلف در حال تعریف و استاندارد سازی تکنولوژی های مربوط به شبکه برای به کارگیری 5G می باشند. همچنین نیاز است طیف های بی سیم جدیدی برای این شبکه های تعریف شده و به آنها اختصاص داده شود و پس از آن نیز می بایست منتظر توسعه سخت افزارهای مورد نیاز برای راه اندازی 5G بود. اما با همه این مشکلات، به نظر می رسد اولین شبکه های 5G کار خود را به صورت آزمایشی از زمستان سال 2018 و در مسابقات المپیک زمستانی کره جنوبی آغاز کنند. همچنین گفته می شود تا سال 2020 و مسابقات المپیک 2020 ژاپن، این کشور نیز دارای تکنولوژی شبکه های 5G خواهد بود و این بازی ها را به کمک نسل بعدی اینترنت مخابراتی پوشش خواهد داد.

شبکه های 5G بدون شک پیشرفت بسیار چشمگیری در زمینه اینترنت ایجاد خواهند کرد. اخیرا اپراتور T-Mobile توانست در تست های 5G خود به سرعت دانلود 12 گیگابیت در ثانیه برسد که 1200 بار سریعتر از سرعت متوسط 4G است. البته تست های آزمایشگاهی با نتایج میدانی متفاوت خواهند بود و انتظار نمی رود حداقل در ساعت های اول چنین سرعتی به صورت گسترده در اختیار کاربران قرار گیرد. اما با این حال می توان اطمینان داشت در آینده نحوه پخش محتوا در جهان به طور کلی دگرگون خواهد شد و به پیروی از آن، کاربران نیز خواسته های متفاوتی از اینترنت خواهند داشت.