به وب سایت فرآورده های لبنی آتی شمال خراسان (پنیک) خوش آمدید

اترنت 5 گیگابیت بر ثانیه در راه است

 

چندین دهه است که سرعت اترنت (Ethernet) در محصولات مخصوص مصرف کنندگان از یک گیگابیت بر ثانیه فراتر نرفته است. اپل اولین کمپانی دنیا بود که ارتباط اترنت گیگابیتی را به مادربردهای خود آورد، پس از آن اینتل نیز اترنت گیگابیتی را به چیپ ست 875P اضافه کرد. نزدیک به 13 سال بعد، هنوز هم یک گیگابیت بر ثانیه، ارتباط کابلی استاندارد برای اغلب کامپیوترها است اما به نظر میرسد سرانجام زمان تغییر فرا رسیده باشد. 

 

اگر به پشت کامپیوتر خود نگاهی بیاندازید، احتمالاً متوجه می شوید سال ها است سرعت اترنت در قلمرو یک گیگابیت بر ثانیه گیر کرده است. در حقیقت چندین دلیل پشت گیر کردن سرعت ارتباط کابلی در قلمرو یک گیگابیت بر ثانیه وجود دارد، اترنت 10 گیگابیت بر ثانیه به کابل بسیار گران (فیبر نوری یاCat6a یا Cat7) نیاز دارد. ارتباط 10 گیگابیتی فعلی با استانداردهای قبلی سازگاری ندارد (half-duplex- نیمه دو طرفه پشتیبانی نمی شود) و روترها، سوئیچ ها و کارت های شبکه 10 گیگابیتی بسیار گران قیمت هستند. افزون بر محدودیت های مختلف، یک دلیل اصلی نیز وجود دارد، تا همین چند وقت قبل ارتباط یک گیگابیتی فعلی برای اغلب کاربران کافی بود. با این حال اکنون با افزایش محبوبیت استریم محتوا و ظهور اینترنت فیبر نوری گوگل در ایالات متحده، دیگر ارتباط یک گیگابیت بر ثانیه کافی به نظر نمی رسد. با استاندارد جدید IEEE 802.3bz ارتباط کابلی 2.5 و 5 گیگابیت بر ثانیه ممکن می شود.

دو استاندارد IEEE جدید به نام 2.5GBASE-T و 5GBASE-T می توانند نیاز برای ارتباط کابلی پرسرعت تر را برآورده کنند. این دو استاندارد جدید با هدف استفاده از مخابره 10 گیگابیتی اما با پهنای باند پایین تر که با کابل های Cat5e و Cat6 فعلی سازگاری داشته باشد، ساخته شده اند. استاندارد 2.5GBASE-T پهنای باند 2.5 گیگابیت را با کابل Cat5e  و استاندارد 5GBASE-T پهنای باند 5 گیگابیت را با کابل Cat6 ، هر دو حداقل با طول 100 متر،  ارائه می کنند. در حقیقت هدف اصلی این دو استاندارد جدید، کاهش هزینه های دست یابی به ارتباط سریعتر است.

دو استاندارد جدید 2.5GBASE-T و 5GBASE-T با کابل های شبکه یک گیگابیتی فعلی قابل استفاده هستند و به کابل های گران قیمت نیازی ندارند. حالا باید منتظر ماند تا کمپانی هایی چون اینتل و AMD، چیپ ست ها سازگار با این استانداردهای جدید را معرفی کنند.